Minnesdagen för Förintelsens offer 27 januari 2016

Den 27 januari är den internationella minnesdagen för Förintelsens offer – samma datum som förintelselägret Auschwitz-Birkenau befriades 1945. Minnesdagen uppmärksammas på olika sätt runt om i världen, och på Forum för levande historia finns ett kalendarium över vad som sker i Sverige denna dag.

Om du som lärare vill läsa Saras vingar högt i din klass (passar i årskurs 3-9) vill vi tipsa om några diskussionsfrågor att utgå ifrån efter läsningen. Högläsningen bör ske så att alla åhörare ser bilderna samtidigt som de får texten läst för sig.

  • Vem är Sara? Vad får vi veta om henne?
  • Saras blåa ylleklänning och hennes blåa hårband som hennes mamma sytt åt henne (några av de få färgklickarna i berättelsen) byts ut mot en för stor randig skjorta, likadan som alla andras. Hur påverkar det hennes identitet och hennes syn på sig själv? Påverkar det på något sätt soldaternas sätt att se på henne, tror du?
  • Sedan Sara skiljts från sin mamma är rödhaken hennes enda vän. I folktro tillskrivs rödhaken egenskaper som lyckobringande, beskyddande och omhändertagande. Vad gör rödhaken för Sara? På vilka sätt är goda handlingar och vänskap viktigt?
  • Jämför försättsbladet, som föregår berättelsen, med eftersättsbladet, som ligger efter berättelsens slut, för att se hur Possentini knyter ihop berättelsen. Vad berättar dessa bilder?
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s